kansielokuvatryhmapalautearkistoarkistolyhytelokuvia

Ensimmäinen

Nuorten ihmissuhteita kuvaavana elokuvana Ensimmäinen on omaan aikaansa suhteutettuna suorastaan rajoja rikkova ja voimakkaasti valtavirrasta poikkeava. Ensimmäisestä puuttuvat täysin genrelle niin tyypillinen monimuotoinen päihteiden käyttö ja loputon kiroilu. Niiden sijasta Ensimmäinen tarjoaa vilpitöntä hauskanpitoa, ihmissuhteita ja tietenkin kauniin tarinan - säestettynä laadukkaalla musiikilla. Joillekin Ensimmäinen voi palauttaa mieleen omakohtaisia muistoja, mutta enemmistölle se jäänee mieleen "vain" ystävyydestä kertovana satuna.

"Ei kukaan oikeasti tiedä, mitä pitäisi tehdä sanotaan Ensimmäisen mainosjulisteessa. Lopputuloksesta päätellen Ihmiskunnan Ainoa Toivo on kuitenkin tiennyt, miten ensimmäisen lähes puolituntisen elokuvansa toteuttaa. Elokuvan kotisivuilla jaettavaa dokumenttimateriaalia myöten projektista heijastuu hyvä suunnittelu ja ainakin olosuhteiden mahdollistamissa rajoissa loppuun asti viimeistelty työ. Jälleen kerran yhden pääosan IAT:n elokuvassa kaappaa yllättävän laadukas ääniraita, jonka kappaleita ainakin IAT:n ensimmäisellä kokoelma-CD:llä on kuunneltavissa reilut 14 minuuttia. Tästä pisteet heille.

Ensimmäinen lienee sikäli enimmistä IAT:n elokuvista erilainen, että siinä symboliikka on jäätetty selvästi taka-alalle ja itse tarina on yritetty nostaa pääosaan. Ensimmäisiä katselukertoja seurasikin pienehkö pettymys, kun odotukset olivat Ensimmäistä edeltävien IAT:n elokuvien kaltaiset. Ensimmäinen tuntui pitkältä, hitaalta, eikä mitään oikein tuntunut tapahtuvan. Huomattavaa on myös, että aikansa yleisten stereotypioiden valossa Ensimmäisen tarina voi tuntua osittain jopa epärealistiselta ja aivan liian romantisoidulta. Kuitenkin nyt sopivan tauon jälkeen Ensimmäinen tuntuikin yllättäen hienosti toteutetulta ja sen tarina kauniilta, ja mikä tärkeintä, sen jaksoi katsoa kerralla alusta loppuun. Toisaalta kyllähän lähes kaikesta voi oppia pitämään, kun on vain tarpeeksi aikaa tutustua...

Ehkä näkyvimmät tekniset ongelmat Ensimmäisessä on valaistuksen kanssa. Etenkin pimeä ulkokohtaus järven rannalla jää enimmäkseen liian tummaksi, mikä vaikeuttaa elokuvan herkimmän hetken kokemista (eikä kaikesta voi loputtomasti syyttää kuluttajamonitoreita, joissa musta näyttää mustalta, eikä ainoastaan tumman harmaalta). Yleensäkin taustavaloa saisi monissa kohtauksissa olla enemmän, vaikka valitettavasti nytkin järvenrannalla sisätiloissa kuvatuissa kohtauksissa kuvausvalot heijastelevat takaisin mökin ikkunoista.

Kuvaus ja leikkaus ovat sen sijaan toteutettu teknisesti hyvin ja varsin johdonmukaisestikin: kyseessähän on puolenvuoden takaiset tapahtumat Markon muistelemina, joten enimmäkseen kamera tyytyykin pysymään siellä, missä Markokin. Esimerkkinä oivaltavasta siirtymisestä kelvatkoon kohtaus, jossa kuvataan kliseisesti juna ylittämässä jokea rautatiesiltaa pitkin. Auttaahan veden näkeminen sopeutumaan siihen, että seuraavassa kohtauksessa ystävykset ovatkin jo perillä järvenrantamökillä. Lisäksi sujuvaa leikkausta Ensimmäisessä täydentää tarkoituksenmukaisesti tunnelman luontiin ja kohtauksia sekä yhdistämään että erottamaan käytetty musiikki.

Näyttelytyöstä mieleen jäi ehkä paikoittain liiankin voimakkaasti esiin tuotu Markon ja Mikon välinen jännite - kun kumpikaan ei oikein tiedä, mitä ongelmalle pitäisi tehdä. Toistamiseen täytyy todeta, että nuorista kertovaksi elokuvaksi Ensimmäisen dialogi on epäilyttävän "kilttiä". En kuitenkaan väitä, että se olisi välttämättä huono asia. Ainoastaan jonkin verran poikkeava minun stereotypioistani nuorten puhekielestä.

Tekijänoikeudellisesti on ehkä fiksua, että ystävien videoilta katsomana elokuvana on Ensimmäisessä käytetty IAT:n omaa "Sokeria". Kain ja Tapion kommenteista huolimatta tämä tuntuu silti hieman perusteettomalta ja narsistiselta tempaukselta. Etenkin, kun Sokerin tietäminen 12 minuutin pituiseksi lyhytelokuvaksi syö uskottavuutta Kristiinan äidilleen esittämältä väitteeltä "elokuvan katsomisesta". Sokerin kierrätyskäyttöä paljon iloisemmin Ensimmäisessä yllättivät taustalla rakentuvat pillirakennelmat, jotka lopulta huipentuvat todella vaikuttavaan pillisiltaan.

Vaikka Ensimmäisessä onkin mukana varsin omalaatuisia elementtejä, on se kuitenkin juonen pääpiirteiltään todella perinteinen. Ilman erinomaista loppukohtaustaan Ensimmäinen jäisikin vain ennalta arvattavissa olevaksi yllätyksettömäksi kolmiodraamaksi. Ensimmäisen loppukohtaus onkin todella hieno. Puolen vuoden jälkeen tapahtumiin on saatu etäisyyttä ja asioiden mittasuhteet ovat normalisoituneet. Suomalaiseen tyyliin Mikko ja Marko sopivat välinsä muutamilla epäsuorilla lauseilla ja osoittautuvat edelleen ystäviksi. Ehkäpä perinteisen kolmiodraaman ohella Ensimmäinen on myös vähän harvinaislaatuisempi kuvaus "miesten välisestä ystävyydestä".

Asko Soukka
asko.soukka@iki.fi http://www.iki.fi/asko.soukka/









Katsomo









Tietoa Ensimmäisestä
Lisää arvosteluja




(C) Ismo Kiesiläinen, Ihmiskunnan ainoa toivo 2002