Rannalla
Noora ja Aleksi ovat tunteneet toisensa puoli vuotta. Kaikkea ei kuitenkaan pysty kertomaan netissä tai puhelimessa, joten Aleksin syntymäpäivä tarjoaa hyvän tekosyyn kohdata viimein kasvokkain. Jaloiteltuaan enemmän ja vähemmän dokumentin ja komedian puolella Ihmiskunnan ainoa toivo palaa Rannalla -elokuvassa vaihteeksi juurilleen kuvaamaan kahden nuoren parisuhdedraamaa.
Lähes kaksikymmenminuuttinen Rannalla on Ihmiskunnan ainoan toivon pisin
elokuva heti Ensimmäisen jälkeen. Vaikka kaikki IAT:n lyhytelokuvat tähän
asti ovat vähintäänkin sivunneet elleivät jopa perustuneet
ihmissuhteisiin, joudutaan IAT:n edellistä pelkästään kahden nuoren
välistä kuvaavaa elokuvaa etsiessä palaamaan kuitenkin aina IAT:n
ensimmäisiin elokuviin kuuluvaan Sokeriin saakka. Teemoiltaan Rannalla on
silti lähempänä yhä IAT:n kehityksen jonkinlaisena merkkipaaluna toimivaa
Ensimmäistä.
Kuten kehittyvän ryhmän uusimmalta elokuvalta sopii odottaakin, Rannalla
on lähes kaikissa osa-alueissa edeltäjiään parempi. Teema tosin ei ole
kovinkaan yllätyksellinen, mutta se myönnetään jo IAT:n kotisivuilla
elokuvan esittelykirjoituksissakin. IAT on jälleen julkaissut
kotisivuillaan kiitettävästi dokumenttimateriaalia elokuvan
tuotantoprosessista ja yhä lisää on kuulemma luvassa. IAT:n sivujen mukaan
Rannalla elokuvassa erilaisilla verkkoviestintävälineillä oli
alkuperäisessä ideassa suurempi rooli. Valmiissa Rannalla -elokuvassa
näytetään kuitenkin ainoastaan muutamia osittaisia kuvia Internet
chat-keskustelusta, mikä osoittautuu kuitenkin turvallisen toimivaksi
ratkaisuksi.
Ensimmäisen tavoin myös Rannalla -elokuvassa kaukana toisistaan asuvat
nuoret kohtaavat yhden kohtalokkaan päivän ajan. Rannalla alkaa
luontevasti Aleksin (Jussi Lehtinen) päiväkirjamaisella monologilla.
Aleksi on kutsunut netti-ihastuksensa Nooran (Olga Kemppinen)
syntymäpäivänään luokseen - saadakseen nähdä tämän viimein ja kertoakseen
joutuvansa muuttamaan perheensä mukana rapakon taakse Minnesotaan. Aleksi
uskoo heidän nettisuhteensa toimivan yhtä hyvin kuin tapaamiseenkin asti
myös pidemmiltä etäisyyksiltä. Myös Nooralla on jotain sanottavaa
Aleksille - hän haluaisi edetä heidän suhteessaan eteenpäin. Etäviestinnän
rajoitteiden lisäksi elokuvasta jääkin päällimmäisenä mieleen tämä
päähenkilöiden tapaamiselle asettamien ristiriitaisten tavoitteiden
yhteentörmäys.
Jo Aleksin alun päiväkirjamainen monologi antaa odottaa, että tarina on
kerrottu ennen kaikkea Aleksin näkökulmasta. Hypoteesi saa tukea myös
jatkossa sillä Aleksin matalahko välillä ikään kuin "kameran takaa"
kuuluva pohtiva äänensävy jatkuu enimmäkseen samanoloisena myös dialogissa
elokuvan alun jälkeen. Ehkä Aleksi elokuvan kertojapersoonana selittäisi
myös, miksi "objektiivisimmat" kuvaukset Aleksin ja Nooran suhteesta
tuntuu löytyvän nopeista chat-välähdyksistä. Kotitehtäväksi jää tarkistaa,
missä suhteessa Aleksin tai Nooran näkökulmasta kuvatut kohtaukset
jakaantuvat.
IAT on yleensä kunnostautunut elokuvan ääniraidoissa. Myös
Rannalla-elokuvassa on varsin kunnioitettavasti tarjolla sitä varta vasten
sävellettyä musiikkia (Martti Anttila ja Markus Bergman). Itse sävellykset
ovat enimmäkseen tuttua ja turvallista IAT:ta niin tyylillisesti kuin
laadullisestikin. Syntetisoiduilla soittimilla tehdyssä taustamusiikissa
häiritseväksi pettymykseksi osoittautuvat kuitenkin yllättävän
keinotekoisen oloiset puupuhaltimien äänet. Rannalla -elokuvan ääniraidan
pelastaa lopputekstien aikana soiva "oikea" tyylikkäästi elokuvan teemaa
mukaillen sanoitettu kappale. Toisaalta ääniraidan positiivinen
loppuyllätys myös korostaa taustamusiikin soitinten keinotekoisuutta.
Kun Noora alkaa tarkan suunnitelmansa mukaisesti hallita tilannetta tulee
Aleksille ikävän uutisen kertomisesta entistäkin vaikeampaa. Kun
Ensimmäisessä jännitettiin iltapäivän ajan kolmiodraaman kehittymistä,
Rannalla -elokuvassa jännitetään onnistuuko pahaa aavistamaton Noora
utelemaan Aleksilta tapaamisen todellisen syyn. Yhä uudelleen Aleksi
kuitenkin onnistuu pelaamaan aikaa aikaa keksimällä heille jotain uutta
tekemistä, mutta lopulta Ensimmäisen tapaan yön tullen jännitys raukeaa ja
totuus tapaamisesta selviää. Ensimmäisen tavoin Rannalla -elokuvan lopussa
odottaa vielä pieni yllätys ja yön tunnekuohujen laimennettua on tilaa
sovinnolle.
Asko Soukka
asko.soukka@iki.fi
http://www.iki.fi/asko.soukka/