kansielokuvatryhmapalautearkistoarkistolyhytelokuvia

projekti:

E l o k u v i s s a

Bussikuski tuli tutuksi.

Raskaan Metsä ei vastaa -elokuvan jälkeen etsittiin hieman kevyempää otetta. Diaologin käytön mukaanotto koettiin välttämättömäksi ja haluttiin myös palata aivan perinteisen draaman juurille. Tapahtumat sijoittuvat pääosin linja-autoon, mikä synnytti lukuisia kuvaus- ja organisointiteknisiä ongelmia ratkaistavaksi. Lauri Räty oli ensimmäistä kertaa kuvaamassa ja käytössä oli vieläpä vieras kamera. Tiimin toiseksi elokuvaksi tämä kaikki oli aika paljon.

Tein ensimmäistä kertaa täydellisen kuvakäsikirjoituksen. Siitä oli hyötyä, kun piti pysyä nopeassa tahdissa kärryillä siitä mitä on jo kuvattu ja mihin kameramiehen pitää seuraavaksi asettua. Kuten asiaan kuuluu, kuvakäsikirjoitusta ei tietenkään loppuun asti noudateta, mutta runkona siitä oli hyötyä. Näyttelijöiden suhteen olimme vielä varovaisia ja suunnittelimme toteuttavamme roolituksen tiimin sisällä. Liisa Lehmusto kuitenkin otti kuvaussihteerin housut, ja naispääosa iskettiinkin muualta. Sallaroosa Lehtonen löytyi Kallion lukion käytävältä ja oli heti valmiina, vaikka projekti vaikuttikin varmasti mitä epämääräisimmältä. Sallaroosasta tuli sittemmin elokuviemme vakiovieras.

Mitä mätää on tässä kuvassa?

Kuvaukset toteutettiin bussilinja 70:llä lauantai-iltapäivänä. Alunperin oli tarkoitus, että saisimme kaiken kuvattua putkeen yhdellä vuorolla, mutta se oli kohtuuton vaatimus. Matkustimmekin bussilla uudestaan ja uudestaan, ja parin vuoron jälkeen kuski alkoi tervehtiä meitä. Tervehdimme takaisin. Vauhdikas juoksukuva piti alunperin kuvata pyörän kyydistä, mutta eihän siitä mitään tullut. Pistäydyimme K-lähikauppa Myötätuuleen ja pyysimme lainaksi rullakkoa. Se piti hirveää meteliä ja välillä pyörähti ympäri hengenvaarallisesti, mutta loppujen lopuksi toimi. Unohtumatonta iskemiskohtausta varten Tuomas Peurakoski juoksi Venuksentien suoran päästä päähän ja olikin silminähden hengästynyt. Elokuvan viimeinen repliikki ei alunperin kuulunut käsikirjoitukseen, vaan syntyi hetken inspiraatiosta - ja hyvä niin! Koko sählinkiin suhteutettuna kaikki sujui mainiosti. Toki kaikki heiluu - näyttelijöistä ja kamerasta aina dialogiin saakka, mutta siitäkös meno vain letkeytyy. Kiitämme Linjebussin (nyk. Connex) osin tutuksi tullutta kuljettajakalustoa ystävällisyydestä ja Pekka Ruuskaa inspiraatiosta.



















Kuvakäsikirjoitus:
Sivu [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7], [8]

Kalusto

Kamera Canon XL1
Mikrofoni AKG puolihaulikko
Lue lisää >>

Kuvauspaikat

Bussi 70 (Tikkurila-Mikkola)
Ulkokuvat Mikkola (Venuksentie)

Aikataulu

Bussi- ja ulkokuvat 28.8.1999 (noin 4h)

Kartta kuvausreitistä

"Tämän jälkeen emme olekaan oikein tehneet rehellistä komediaa. Mistähän se johtuu?"

- Ismo Kiesiläinen

"Oikeasti en koskaan menisi noin huonolla repliikillä iskemään ketään. Ja minua vähän ujostutti - hei, olin epävarma nuorimies!"

- Tuomas Peurakoski

"Ensimmäinen projekti, jossa olin mukana. Olin niin hyvä kantamaan johtoa kädessäni ja juttelemaan bussikuskin kanssa, että Ismo päätti tehdä minusta kuvaussihteerin. Näin se ura urkenee."

- Liisa Lehmusto

"Elokuva, jossa minulla oli kirjaimellisesti tarkennus perseessä. Eikä se kamerakaan sieltä niin kaukana ollut."

- Lauri Räty


Tietoa elokuvasta >>



(C) Ismo Kiesiläinen, Ihmiskunnan ainoa toivo 2002